Minder werkdruk,
meer werkplezier

SOZ P&O Themabijeenkomst
drukbezocht

Hoe voorkomen we stress en zorgen we dat we ons lekker voelen op het werk? Tijdens de P&O themabijeenkomst ‘Minder werkdruk en meer werkplezier' op 16 mei 2019 gingen medewerkers van SOZ samen met deze vragen aan de slag.

Personeelsmonitor 2018
Uit de resultaten van de Personeelsmonitor 2018 bleek dat medewerkers van de Universiteit Leiden over het algemeen tevreden, bevlogen en vitaal zijn. De resultaten lieten zien dat werkdruk wel een thema is dat aandacht verdient. In het kader daarvan nodigde de directie van SOZ alle medewerkers in 2019 uit voor een speciale P&O Themabijeenkomst.

Meer deelnemers dan verwacht
De animo was groot; er waren zelfs meer mensen aanwezig dan verwacht. Op deze onverwachte situatie werd, geheel in stijl, zonder stress gereageerd. Er werden een paar stoelen bijgeschoven en wat extra materiaal uitgedeeld, en de ochtend kon beginnen.

Bio-dot en ansichtkaart aan jezelf
Alle deelnemers kregen een zogenaamde bio-dot; een kleine sticker voor op je hand, die verkleurt als je stressniveau verandert. Ook mocht iedereen een ansichtkaart uitzoeken om alle tips van de ochtend op te noteren. Om te zorgen dat de opgedane inzichten zouden blijven doorwerken na de bijeenkomst, konden deelnemers de kaart inleveren bij de organisatie om hem een paar weken later als reminder per post te ontvangen.

In gesprek met collega’s
Na een korte uiteenzetting over de theorie achter stress gingen de collega’s aan de hand van allerlei vragen met elkaar in gesprek. Zo kregen ze meer inzicht in waar stress vandaan komt en hoe je meer plezier in je werk kunt krijgen.

Enthousiaste reacties
De bijeenkomst werd positief beoordeeld. Veel collega’s vonden het waardevol om over dit thema met elkaar in gesprek te gaan. Er was ook veel waardering voor de praktische tips om vooral aan de slag te blijven met dit thema. Op sommige afdelingen hebben ze een prominente plek gekregen, zodat collega’s dagelijks herinnerd worden aan de kleine dingen die ze kunnen doen en denken om hun werkplezier te vergroten.

Fotografie: Roswitha Kazic